Obsah

Jakub Rokyta, absolvent oboru Softwarové systémy v r. 2012

"Odměnou za spoustu dřiny a potu při studiu OI je pro mě zisk kvalitního technického vzdělání a příležitost dělat v životě to, co mě baví."

Jakube, jsi absolventem bakalářského programu Softwarové systémy, čím se zabýváš teď po studiu, má to nějakou souvislost s tím, co jsi vystudoval?

I když mě matematika a programováni většinou bavilo, profiloval jsem se zcela opačným směrem, než typický absolvent Otevřené informatiky - jako User Experience designer.

Můžeš nám prosím přiblížit, co to konkrétně znamená?

User Experience (UX) je velmi komplexní obor, který se zabývá zkušeností, kterou má koncový uživatel z nějakého produktu či služby. Může se jednat o jednoduchou aplikaci na chytrý telefon, složitý systém na řízení letového provozu nebo i jednoduchou pračku.

Úkolem User Experience designera je navrhnout tyto produkty a služby tak, aby vyvolaly v těchto uživatelích konkrétní pocity (většinou pozitivní :) ), aby je uměli používat, aby pro ně bylo ovládání intuitivní a aby byla naplněna spousta dalších aspektů, které ve výsledku zformují, jak daný produkt uživatel vnímá a jakou s ním má zkušenost. Např. mobilní telefon, na kterém uživatel nic nepřečte a jednoduše si nezavolá, výrobce jej zabalil do ošklivé krabičky a nemá ochotnou uživatelskou podporu, v uživateli pozitivní pocity nevyvolá a bude spíše frustrován. V budoucnu se pak pravděpodobně poohlédne po jiné značce.

Jaké disciplíny pomáhají UX designerovi k tomu, jak správně produkty a služby navrhnout?

Například uživatelský výzkum, který mu pomáhá zjistit potřeby a problémy cílových uživatelů, interakční design sloužící k návrhu toho, jak se bude daná služba používat a ovládat, uživatelské testování, díky kterému snadno a rychle odhalí koncepční a funkční nedostatky designu, analýza kvantitativních dat odhalující vzorce chování uživatelů a mnoho dalších.

Pomohlo ti ve tvé práci nějak studium OI? Pokud ano, jak?

Ano, OI pro mě byla skvělým odrazovým můstkem, zejména tedy předměty *UR z katedry počítačové grafiky a interakce, namátkou třeba Testování uživatelského rozhraní, Psychologie v HCI či Principy tvorby mobilních aplikací vedené skvělými odborníky v oboru jako např. Jakub Franc, Adam Sporka či Zdeněk Míkovec. První jmenovaný, Jakub Franc, mi také pomohl získat internship ve firmě AVG Technologies, kde jsem měl možnost se učit od špičkových kapacit z celého světa (tímto posílám pozdrav Ondřeji Langrovi do San Franciska :) ).

Tato dvouletá zkušenost, kterou považuji za perfektní start mé kariéry, mi pomohla se jako UX designer posunout raketově kupředu a dala mi např. mimo jiné možnost podílet se na návrhu produktů a služeb, které k dnešnímu dni používá více než 200 miliónů lidí po celém světě. Což byla a stále je naprostá bomba :)

Čím se jako User Experience designer zabýváš právě teď?

V tuto chvíli pomáhám rozvíjet online kanály v největší české sportovní sázkové společnosti Tipsport, kde vedu malý UX tým. Ve zbývajícím čase pomáhám firmám i jednotlivcům rozvíjet jejich podnikání jako externí UX konzultant a jsem členem Digitalove, malé agentury freelancerů zabývající se User Experience designem.

Příležitostně přednáším o User Experience (naposledy to byla Česká zemědělská univerzita v Praze) a školím interakční design (např. v Dobrém webu).

Doporučil bys studium OI ostatním a proč?

Při pohledu zpět na mé studium Otevřené informatiky vidím spoustu dřiny a potu, ale jako odměnu jsem získal kvalitní technické vzdělání, ze kterého těžím dodnes, a příležitost dělat v životě to, co mě baví.

Takže ano, doporučil :)

Děkujeme moc za rozhovor a přejeme hodně štěstí v dalším studiu a životě!

Jakuba Rokyty se v srpnu 2015 ptala Veronika Šínová

Kontakt na Jakuba: https://cz.linkedin.com/in/jakubrokyta