Obsah

Tereza Hyková, absolventka oboru Počítačová grafika a interakce v r. 2014

"Škola má poskytnout přístup ke znalostem, za jejich využití je zodpovědný student."

V roce 2010 jsi absolvovala bakalářský program STM obor Web a multimedia. Můžeš nám ve stručnosti prozradit, co tě přivedlo ke studiu právě tohoto programu a oboru?

Když jsem si vybírala vysokou školu, sice jsem u počítače trávila hodně času, ale jen jako běžný uživatel. Ještě ve čtvrťáku jsem nevěděla, kam dál jít, chvíli jsem chtěla turismus, jazyky, hlásila se na ekonomky... Vyzkoušet něco odvážnějšího jsem se odhodlala až v okamžiku, kdy jsem si uvědomila, že na tyto obory se hlásí kdekdo, a já nechtěla jít s davem. Tak jsem si řekla, že nebudu „žádný máslo“ a přihlásila se na obor, který pro mě tehdy zněl sice strašidelně, ale zajímavě. Lákaly mě názvy a osnovy multimediálních předmětů, i když jsem vlastně vůbec netušila, o čem to bude.

Čím ses zabývala ve své bakalářské práci?

Ve své bakalářské práci jsem programovala editor a simulátor horské dráhy v OpenGL.

Po absolvování STM sis vybrala obor OI Počítačová grafika a interakce. Proč?

Chtěla jsem dělat počítačovou grafiku, bavily mě obrázky. Byla to taková snadná samozřejmá volba jakožto pokračování po STM.

Kdyby sis měla vybrat znovu, byla by to opět OI a obor PGI?

Možná by pro mě jiný obor byl vhodnější vzhledem k tomu, že jsem u počítačové grafiky nezůstala. Ale nakonec mi snad OI dala to, co jsem potřebovala. Studium v IT stejně nikdy nekončí a není náplní práce školy, aby mi něco trychtýřem lila do hlavy, je to na mně :)

Čím ses zabývala ve své diplomové práci?

Diplomová práce se týkala výpočtu globálního osvětlení v dynamických scénách pomocí instantní radiozity.

Máš už hodně pracovních zkušeností (CZI s.r.o., Informica s.r.o., ČVUT a Google). Můžeš nám prosím říct, jak ses dostala k práci v Google a co je konkrétně náplní tvé práce?

Do Google jsem se snažila dostat již v bakaláři na internship. Je to kvalitní internship u celosvětově známé a uznávané firmy, dobře placený, snadno dostupný v Evropě a šance se tam dostat je pro běžného studenta IT sice nevalná, ale reálná. Trvalo mi tři roky, než se mi podařilo projít pohovory a na potřetí to vyšlo. Po internshipu jsem udělala další dva pohovory a dostala práci na plný úvazek.

Momentálně jsem v Chrome týmu v Mnichově. Ačkoliv hlavní náplň mé práce je prozatím přísně tajná, střípky mého snažení můžete vidět na https://chrome.google.com/manage/su - jedná se o možnost vytvořit a dohlížet na "neplnohodnotný" uživatelský účet v Chrome pro uživatele, kteří ho z legálních či jiných důvodů mít nemohou.

Co bychom mohli z Google kultury zavést v OI?

Kromě výborných snídaní, obědů a večeří zdarma? Rozhodně bych na OI uvítala kladení nároků na samostatnost studentů. Jsem toho názoru, že kdo opravdu něco chce, čas i způsob si najde. Místo držení studenta ve školních lavicích bych zavedla jen dobrovolné konzultace. Kdo jich nevyužije, jeho problém. V práci si pak stejně musí umět poradit sám, což samozřejmě zahrnuje i vyhledání pomoci u správného zdroje. Tak to funguje tady, nikdo mi neříká, co mám ze dne na den dělat a jak, důležité jsou výsledky mé práce, a abych si včas řekla o pomoc, když potřebuji. Dále by mi přišlo mnohem užitečnější, kdyby předměty byly učeny v angličtině, nebo se minimálně striktně nepřekládaly odborné termíny do češtiny. Angličtina je zde společný jazyk, bez ní to prostě nejde.

Využíváš poznatky ze studia OI?

Rozhodně jsou potřeba znalosti z obecných předmětů, už jen na projití pohovorů. I když zrovna pouze opravuji CSS nebo píšu javascriptové komponenty, na které bych VŠ ani nepotřebovala, pořád se to dá napsat dobře a špatně. Myslím si, že každý předmět více či méně přispěl k tomu, že jsem schopna se s jakýmkoliv problémem - i takovým, o kterém na začátku vůbec nic nevím, a že se to děje často - lépe poprat a vyřešit ho chytře, tedy tak aby řešení spolehlivě fungovalo, aby fungovalo ve všech okrajových případech, aby fungovalo i za měsíc, aby se dalo otestovat a aby ho kdokoliv, kdo přijde po mně, byl schopný rozluštit.

V jakých předmětech mám dávat pozor, když chci uspět u pohovoru?

Na pohovorech je nejdůležitější znalost základních datových struktur a algoritmů. Kdybych měla jmenovat, předmět Datové struktury a algoritmy je naprosto základní předpoklad. Potom teoretická informatika (grafy), Pokročilá algoritmizace, Kombinatorická optimalizace. Pak je důležitá dobrá znalost alespoň jednoho programovacího jazyka z C/C++, Java, Python. Většinou mi kolegové doporučovali procvičovat si úlohy z webu Top Coder (viz http://www.topcoder.com/) . Kromě algoritmických úloh přijde i otevřená otázka typu „Jak byste navrhli backend Gmailu“, kde se hodí základní znalost distribuovaných systémů - na tu mě nic ve škole nepřipravilo (ale možná jsem si jen nezapsala správný předmět :).

Čím se zabýváš v současné době a jaké máš plány do budoucna?

V současné době se snažím zabydlet se v Mnichově. Plány jinak žádné nemám - kromě spousty cestování… Uvidíme, kam mě život zavane :)

Stíháš při takovém plném nasazení také své koníčky?

Pracuji 8 hodin denně jako každý normální zaměstnanec, jen někdy víc kvůli večerním meetingům. Takže ano, koníčky stíhám a věnuju jim každou volnou minutu svého času.

Prozradila bys nám na sebe ještě něco? :)

Tak třeba když už jsem byla u těch koníčků - učím se hrát na housle, ráda tančím argentinské tango, miluji cestování, výšlapy do hor, ráda bych se začala věnovat vodním sportům, například wakeboardingu... cokoliv, co nezahrnuje sezení doma u počítače :) I když přiznávám, že si ještě s velkou chutí tak jednou až dvakrát do roka zvládnu zahrát nějakou PC hru.

Děkujeme moc za rozhovor a přejeme hodně štěstí ve všem, co děláš!

Terezy Hykové se v srpnu 2014 ptala Veronika Šínová

Kontakt na Terezu: tereza@hykova.cz; LinkedIn